לפגוש את האויב במציאות מדומה: המלצות לסוף השבוע

הפרויקט "The Enemy" מציע להיפגש עם שכנינו דרך משקפי מציאות מדומה ■ במוזיאון פתח תקוה לאמנות יתקיים כנס על יחסי שלטון ואזרחים ■ ופסטיבל פרינט סקרין לאמנות דיגיטלית נפתח הערב בחולון

מאת: ליאור סורוקה | "תרבות", עיתון הארץ

תערוכה: אמנות לוחמת |

בתחילת אוגוסט תינעל התערוכה "אזרחים" במוזיאון פתח תקוה לאמנות וכדאי לבקר בה. את התערוכה אצרה נטע גל־עצמון והיא כוללת עבודות של אמנים מישראל ומחו"ל, הקשורות למקומן של דמוקרטיות בעידננו, בשבריריותן וביחסים בין האזרח לשלטון. את פני המבקרים בתערוכה מקבלת עין ענקית, שמביטה בהם כמעין "אח גדול". זוהי עבודת הווידיאו של האמן המקסיקאי־קנדי, רפאל לוזאנו־המר, מ–1992, "מתח פנים". לגל וינשטיין, המציג השנה בביתן הישראלי בביאנלה בוונציה, יש בתערוכה שתי עבודות. אחת מהן היא "לא יכול לשים את האצבע" מ–2010 — עבודת וידיאו ארט שבה נראה האמן שורף דגם של טביעת האצבע שלו עצמו, מה שמהדהד את חוק המאגר הביומטרי שעבר בכנסת השנה ואת הפגיעה האפשרית בזכות לפרטיות. אחת העבודות החתרניות והמשעשעות בתערוכה היא עבודת וידיאו של יעל פרנק מ–2015 "עם הנסיכות שלי בלבב", המשמיעה את "התקווה" על רקע קטעים שונים מסרטי דיסני ומפקיעה אותו מהקשרו הלאומי והטקסי. עוד מיצב מעניין הוא "הומלנד" של האמן האיטלקי ג'אן־מריה טוסאטי מ–2014, המזמין את המבקרים להיכנס למבנה שנראה כמו חדר חקירות, ולעמוד במקומם של החוקרים או הנחקרים.

מחר אחר הצהריים יתקיים במוזיאון כנס, שיעסוק בפעולה פוליטית ומרחב אזרחי ובאזרחות והמפנה הטכנולוגי. המנהלת והאוצרת הראשית של המוזיאון, דרורית גור אריה, אומרת כי "גם התערוכה וגם הכנס ממשיכים את ההתבוננות של המוזיאון במרחב המקומי". לדבריה, התערוכה עוסקת ביחסים המורכבים בין שלטון לבין אזרחים, מהדהדת נושאים עכשוויים ונוגעת ב"באותן נקודות חיכוך שלפעמים הן לטובת האזרח ולפעמים פחות".

מוזיאון פתח תקוה לאמנות, ארלוזרוב 30. שעות פתיחה: חמישי 20:00-16:00, שישי ושבת מ-14:00-10:00. מחיר: 20 שקל, הכניסה בשבתות ולכנס בחמישי, שיחל בשעה 14:30, היא חינם.

פברואר, אפריל > התערוכות אנונימיX במוזיאון חיפה ואזרחים במוזיאון פתח תקוה

התערוכה אזרחים במוזיאון פתח תקוה התריעה על סכנות הדמוקרטיה המתנוונת ומאבדת את עצמה לדעת. במקבץ עבודות שעסקו במשטר, מעקב ויחסים בין אדם למקומו בחברה, ניסתה האוצרת נטע גל עצמון להוציא את הקהל משלוותו. התערוכה התכתבה גם עם התערוכה אנונימיX סוף עידן הפרטיות, שהוצגה במוזיאון חיפה ואצרה סבטלנה ריינגולד. בשני המקרים מדובר במצוקה שמבטאים אמנים לנוכח מערכות המעקב, החדירה לפרטיות, איסוף המידע והתמעטות המרחב הפרטי. אבל לא רק טכנולוגיה וממשל מעסיקים את האמנים, אלא רוח הזמן, המעוררת חרדה ואי־נוחות. אפילו מושג ״האח הגדול״ עבר בשנות האלפיים לשדה משמעות חדש, ומהתרחיש המזעזע והנבואי של אורוול התגלגל בפורמט טלוויזיוני, רומס כבוד אדם ומייצר סלבריטאות ריקה מתוכן.

לקריאה באתר פורטפוליו

Date:

דילוג לתוכן